Marcin Pielużek
| Zakład Dziennikarstwa
Office hours
KONSULTACJE W SEMESTRZE LETNIM
Poniedziałki, godz. 11.00-12.00 (online)
Wtorki, godz. 15.30-16.30, (sala 17, ul. Św. Jadwigi)
Konsultacje weekendowe
10.03, godz. 13.00-14.00, gab. 207
14.04, godz, 11.00-12.00, gab. 207
05.05, godz. 13.00-14.00, online
09.06, godz. 10.30-11.30, gab. 207
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy, aby ustalić konkretną godzinę spotkania. Ułatwi nam to kolejność i organizację spotkania.
o mnie
studia
- 2008-2013 - studia doktoranckie - Stacjonarne Studia Doktoranckie Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego
- 2006-2008 - studia magisterskie - Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego
- 2000-2003 - studia licencjackie - Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
granty i stypendia
- 2013-2016 - kierownik projektu w ramach konkursu FUGA Narodowego Centrum Nauki. Realizacja badań "Wartości polskiego nacjonalizmu. Językowy obraz świata nacjonalistów w publikacjach oficjalnych oraz pismach drugiego i trzeciego obiegu"
- 2011 - stypendium naukowe w ramach projektu Unii Europejskiej - "Rozwój potencjału i oferty edukacyjnej Uniwersytetu Wrocławskiego szansą na zwiększenie konkurencyjności Uczelni"
doświadczenie dydaktyczne
- od października 2017 - adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego
- od 2016 roku - wykładowca w SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny filia we Wrocławiu
- 2013-2017 - adiunkt w Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
- 2010-2013 - wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego
inne doświadczenie naukowe
- od 2017 - członek stowarzyszenia naukowego The Association for the Study of Ethnicity and Nationalism (ASEN), London School of Economics, Londyn, Wielka Brytania
- 2016 - kierownik Ośrodka Badań nad Mediami i Komunikacją Społeczną Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego
- od 2015 - współpraca naukowa ze słoweńskim stowarzyszeniem naukowym A priori Academic Assciation z Lublany, Słowenia.
- od 2014 - redaktor tematyczny w czasopiśmie naukowym "Zeszyty Prasoznawcze", wydawanym przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Obszary zainteresowań
- lingwistyka korpusowa,
- badania wizerunkowo-marketingowe,
- teorie konstruktywistyczne,
- teorie systemów,
- teorie mediów alternatywnych,
- radykalne ruchy lewicowe i prawicowe,
- wizualizacja danych,
- branding,
- corporate identity.
Publikacje
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2021, Sztuka uliczna jako źródło wiedzy na temat współczesnych społeczeństw – propozycja i weryfikacja metody badawczej, Gdańsk, Media Biznes Kultura, Nr 1 (10), 2021Do pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2021, Autonomiczni Nacjonaliści. Próba zewnątrz- i wewnątrzsystemowej charakterystyki subkultury politycznej reprezentującej nowy typ nacjonalizmu, Kraków, Zeszyty Prasoznawcze, t. 64 nr 4Do pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2020, Design danych, czyli o procesie wizualizacji danych, Wrocław, Wydawnictwo LibronDo pobrania [pdf]
- Karolina Lachowska, Marcin Pielużek, 2020, Miasto jako przestrzeń ideologiczna–analiza sztuki ulicznej towarzyszącej aktualnym protestom w Chile, Kraków, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de CulturaDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, Mariusz Wszołek (red.), 2020, Manual 3: Information Design, Wrocław, Wydawnictwo LibronDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2020, Jak badać nienawiść w mediach? Rekonstrukcja dyskursu nienawiści na przykładzie komentarzy na fanpage’u Ludzie Przeciw Myśliwym, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków Collegium ColumbinumDo pobrania [pdf]
- Agnieszka Całek, Karolina Lachowska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Marcin Pielużek, Rafał Wietoszko, 2019, Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, Wrocław-Kraków, Wydawnictwo LibronDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2018, Wizerunek imigrantów w komunikacji brytyjskiej skrajnej prawicy na przykładzie publikacji Britain First i Brytyjskiej Partii Narodowej, [w:] Badanie komunikacji 1, red. M. Wszołek, M. Grech, A. Siemes, s. 95-120, Kraków, Wydawnictwo LibronDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2017, Symbole kolektywne w komunikacji polskiej skrajnej prawicy, [w:] Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistycze. II: perspektywa komunikologiczna, red. Arkadiusz Dudziak i Alina Naruszewicz-Duchlińska , Olsztyn, Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-MazurskiegoDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2017, Unia Europejska jako antywartość. Narracje europejskie w komunikacji polskiej skrajnej prawicy, Zeszyty Prasoznawcze, Tom 60, Numer 2 (230), s. 303-328., Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu JagiellońskiegoDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2017, [MONOGRAFIA] Obrazy świata w komunikacji polskiej skrajnej prawicy, Kraków, Wydawnictwo LibronDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2016, Wartości polskiego nacjonalizmu. Perspektywy wykorzystania metodologii językoznawstwa korpusowego w badaniu systemów wartości na przykładzie publikacji środowisk polskiej radykalnej prawicy, [w:] Język a Media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach, , Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu PedagogicznegoDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2016, Identity and Values of the Polish and British Extreme Right, [w:] There’s More to Fear than Fear Itself: Fears and Anxieties in the 21st Century, eds. Selina Doran, Bethan Michael, Izabela Dixon, Oxford, Inter-Dysciplinary PressDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, Wojciech Kajtoch, Mateusz Flont, 2015, Perspektywy leksykalnej ilościowej analizy zawartości, [w:] Dyskurs: aspekty lingwistyczne, semiotyczne i komunikacyjne, red. Aleksander Kiklewicz, Irina Uchwanowa-Szmygowa, Olsztyn, Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-MazurskiegoDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2015, Elementy aksjologiczne w komunikacji polskich środowisk neofaszystowskich - propozycja metody badawczej, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 4, red. Anette Siemes, Michał Grech, Kraków, Wydawnictwo Naukowe LIBRONDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2015, Ideology, Language and Values of the Contemporary Extreme Right. Proposal of the Research Process, [w:] Conflict and Transformation, ed. Tadej Pirc, Ljubljana, A priori PublishingDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2015, Ideologiczne obrazy świata w mediach alternatywnych – nacjonalistów i anarchistów, Zeszyty Prasoznawcze, Nr 4 (224), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu JagiellońskiegoDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2014, Kody i semantyki w komunikacji środowisk nacjonalistycznych, Zeszyty Naukowe KUL, 57 (2014), nr 3 (227), Lublin,Do pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2013, Wizerunek nacjonalisty i nacjonalizmu. Wyniki badań empirycznych, [w:] Teorie komunikacji i mediów 6 , red. Marek Graszewicz, Wrocław, Oficyna Wydawnicza AtutDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, 2012, Rekonstrukcja tożsamości polskiego nacjonalizmu na podstawie programów i tekstów ideologicznych środowisk skrajnej prawicy, [w:] Teorie komunikacji i mediów 5, red. Marek Graszewicz, Wrocław, Oficyna Wydawnicza AtutDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2012, „Lesby i pedały” – konteksty komunikacyjne związane ze środowiskami LGBT wśród użytkowników Internetu, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 1, red. Michał Grech, Anette Siemes, Kraków, Wydawnictwo Naukowe LIBRONDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2012, Jaki jest i jaki powinien być Uniwersytet Wrocławski? [w:] Wizerunek Uniwersytetu Wrocławskiego w oczach studentów studiów stacjonarnych, red. Maurycy Graszewicz, Dominik Lewiński, Karina Stasiuk-Krajewska, Wrocław, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2012, Uniwersytet Wrocławski w perspektywie jego zalet i wad, [w:] Wizerunek Uniwersytetu Wrocławskiego w oczach studentów studiów stacjonarnych, red. Maurycy Graszewicz, Dominik Lewiński, Karina Stasiuk-Krajewska, Wrocław, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2012, "Gays", "Lesbians" and "Homosexauls": An Image of "The Other" and Communication Functions in the Internet Comments, [w:] Horizons of Otherness, ed. Nika Skof, Gornja Radgona, Ljubljana, A priori Publishing
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, Maurycy Graszewicz, 2011, Wizerunek miejscowości turystycznej na przykładzie Dusznik-Zdroju. Wstępny raport z badań, [w:] Teorie komunikacji i mediów 4, (red. Marek Graszewicz i Jerzy Jastrzębski, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Atut
- Marcin Pielużek, 2010, Teorie radykalnych mediów alternatywnych, [w:] Teorie komunikacji i mediów 3, (red.) M. Graszewicz, J. Jastrzębski, Wrocław, Oficyna Wydawnicza AtutDo pobrania [pdf]
- Marcin Pielużek, Karolina Lachowska, 2010, Indymedia - model mediów społecznie zaangażowanych, (razem z Karoliną Lachowską) [w:] Dziennikarstwo i Media 1. Przestrzenie komunikowania, red. Igor Borkowski, Karina Stasiuk-Krajewska, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego