Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

YT | FB | PL/EN

Uniwersytet Wrocłaawski

Mateusz Wiśniewski

dr | Współpracownik

Kontakt

Konsultacje

Zapraszam na konsultacje w środy między godziną 14 a 15 i we czwartki między 8.45 a 9.45 do Instytutu Filologii Słowiańskiej (ul. Pocztowa 9) - pokój 402.

Co tydzień w środę między godziną 8.30 a 11.40 można mnie również spotkać w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

O mnie

Urodziłem się w Legnicy w 1985 roku. Doktorat z językoznawstwa obroniłem na Uniwersytecie Wrocławskim, na którym ukończyłem bohemistykę oraz dziennikarstwo i komunikację społeczną; na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu wykształciłem się na kierunku: zarządzanie – business administration, a studiowałem również na Uniwersytecie Karola w Pradze i w Turcji – na Uniwersytecie w Stambule i Çukurova University w Adanie.

 

Napisałem kilka artykułów naukowych, choć wszyscy cały czas mówią, że za mało (i mają rację), czasami też tłumaczę (tym razem to ja uważam, że za mało), ale częściej zajmuję się pisaniem tekstów okołokulturowych, a nawet okołokulturalnych.

 

bowiem staram się – bo działalność ta do prostych nie należy – przetwarzać kreatywnie na co dzień: współpracowałem m.in. z Operą Wrocławską, Festiwalem Bachowskim i Festiwalem Filmowym Spektrum w Świdnicy, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, a ostatnio z Festiwalem Trzech Kultur w Kępnie i Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, w którym organizowałem I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów.

 

Współprowadzę Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, które w roku 2017 realizowało projekty artystyczne i edukacyjne m.in. w Warszawie, Lublinie, Opolu, Wrocławiu i Polanicy-Zdroju.

Publikacje

Artykuły:

  1. Najstarsze czeskie nazwy Nowego Świata, [w:] Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura, red. A. Kołodziej, M. Bańka-Kowalczyk, A. Nowakowska, Červený Kostelec 2013, s. 273–280.
  2. Nazwy Nowego Świata w opracowanych po czesku szesnastowiecznych tekstach o wielkich odkryciach geograficznych, [w:] „Acta Onomastica”, red. M. Harvalík, r. LI, 2, Praha 2010, s. 597–605.

 

Prace translatoryczne:

  1. Mari Mezei, Anioły w Ameryce, libretto opery na podstawie dramatu Tony’ego Kushnera, Opera Wrocławska, październik 2014 (przekład z języka angielskiego).
  2. Zítra se bude... Opera – proces polityczny, tłumaczenie tekstu wprowadzającego do programu opery Zítra se bude... , Opera Wrocławska, październik 2012 (przekład z języka czeskiego)
  3. B. Martinů, V. Nezval, Hry o Marii, polskie tłumaczenie libretta Legendy o Maryi) Opera Wrocławska, październik 2010 (przekład z języka czeskiego).
  4. A. „Nikolaj“ Stankovič, Wariacja na temat Bezruča, [w:] Czeski underground. Wybór tekstów z lat 1969 – 1989, oprac. M. Machovec, Wydawnictwo Atut, Wrocław 2008, s. 134 (przekład z języka czeskiego).
  5. A. „Nikolaj“ Stankovič, Pánkovsko-kafkowska wariacja z podziemia, [w:] Czeski underground. Wybór tekstów z lat 1969 – 1989, oprac. M. Machovec, Wydawnictwo Atut, Wrocław 2008, s.136 (przekład z języka czeskiego).
  6. A. „Nikolaj“ Stankovič, Dla Zajíčka odpowiedź na poświąteczne i przedświąteczne (przedpółnocne) pytanie, czy nie wiem o mieszkaniu (z wykorzystaniem proroctwa ślepego młodzieńca), [w:] Czeski underground. Wybór tekstów z lat 1969 – 1989, oprac. M. Machovec, Wydawnictwo Atut, Wrocław 2008, s. 137 (przekład z języka czeskiego).

 

Recenzje:

  1. Jiří Rejzek: Lidová etymologie v češtině, [w:] „Slavica Wratislaviensia", CLXVI, 2012, s. 222 – 224.
  2. Alena M. Černá: Staročeské názvy chorob, [w:] „Slavica Wratislaviensia", CLXVI, 2012, s. 224 – 226. 

 

Literackie opracowania tekstów artystycznych:

  1. F. M. Piave, Makbet G. Verdiego, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, czerwiec 2014.
  2. S. Cammarano, Łucja z Lammermooru G. Donizettiego, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, marzec 2014.
  3. E. Cormon, M. Carré, Poławiacze pereł G. Bizeta, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, listopad 2013.
  4. R. Leoncavallo, Pajace R. Leoncavallo, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, grudzień 2012.
  5. G. Targioni-Tozzetti, G. Menasci, Rycerskość wieśniacza P. Mascagniego, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, grudzień 2012.
  6. A. Somma, Bal maskowy G. Verdiego, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, czerwiec 2012.
  7. M. Musorgski, Borys Godunow, opracowanie tłumaczenia libretta – akt III i I scena IV aktu, Opera Wrocławska, kwiecień 2012.
  8. A. Borodin, Kniaź Igor, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, listopad 2011.
  9. T. Solera, Joanna d’Arc G. Verdiego, opracowanie tłumaczenia libretta, Opera Wrocławska, styczeń 2011.

 

Reportaże, eseje:

  1. Trzy wieczory ku refleksji, dostęp: www.maestro.pl, 18.10.2016 (współautor: K. Żołędziewska).
  2. Teatr mój widzę ogromny. Kilka uwag o „Elektrze” Richarda Straussa w Metropolitan Opera, dostęp: www.maestro.pl, 18.07.2016.
  3. Ryszard z Zielonego Wzgórza, „Gazeta Wrocławska”, Nr 220, 20.09.2013, s. 29.
  4. Verdi mało znany, „Kurier Operowy”, czerwiec 2012, s. 8 – 9.

 

Wywiady:

  1. Piotr Psikus, Wiele miejsc w mieście opowiada o wielokulturowości Kępna, rozm. przepr. Małgorzata Matuszewska i Mateusz Wiśniewski, „Gazeta Wrocławska”, wkładka: „Festiwal Trzech Kultur w Kępnie”, 25.08.2017, s. 1.
  2. Péter Eötvös, Anioły w Ameryce lądują we Wrocławiu, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Gazeta Wrocławska”, 1.10.2014, s. 19 (opublikowano także na: www.maestro.net.pl, 1.10.2014).
  3. Krystian Kiełb, Strategia na wiele lat, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 21.01.2013.
  4. Tomasz Szreder, Mistrz nad mistrzami, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, czerwiec 2012, s. 4 – 5.
  5. Laco Adamik, Opera to sens, nie pretekst,  rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, listopad 2011, s. 4 – 5 (opublikowano także na: www.maestro.net.pl, 16.09.2012)
  6. Barbara Kędzierska, Kreowanie scenicznej wizji, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, listopad 2011, s. 6 – 7.
  7. Aleksandra Kubas, Kogucik jedyny w swoim rodzaju, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 16.06.2011.
  8. Walter E. Gugerbauer, Więcej niż przyjemność, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, kwiecień 2011, s. 4 – 5.
  9. Tomasz Szreder, Ocean porywającej muzyki, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, kwiecień 2011, s. 6 – 7.
  10. Anna Lichorowicz, Śpiewanie jest jak narkotyk, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 17.02.2011.
  11. Eugeniusz Knapik, Pochwała tworzenia piękniejszej rzeczywistości, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, październik 2010, s. 4 – 5.
  12. Jiří Heřman, To po prostu przychodzi samo, rozm. przepr. Mateusz Wiśniewski, „Kurier Operowy”, październik 2010, s. 8 – 9.

 

Recenzje krytyczne:

  1. G. Verdi, Aida, 15.03.2015, G. Verdi, Makbet, 3.04.2015, rec. Mateusz Wiśniewski, „Verdi z północy i południa“, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 24.04.2015.
  2. R. Wagner, Tannhäuser, Lohengrin, Das Rheingold, 7,8,10.08.2013, rec. Mateusz Wiśniewski, „Bayreuth w 200. rocznicę Wagnera“, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 28.08.2013.
  3. B. Britten, Peter Grimes, Teatro alla Scala, 19.05.2012, rec. Mateusz Wiśniewski, „Peter Grimes” w Teatro alla Scala, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 3.06.2012.
  4. A. Dvořák, Rusalka, Národní divalo Brno, 24.02.2012, rec. Mateusz Wiśniewski, „Rusałka“ w Národním Divadle Brno, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 5.03.2012.
  5. R. Strauss, Die Frau ohne Schatten, Opera Wrocławska, 16.05.2009, rec. Mateusz Wiśniewski, „Kobieta bez cienia” – recenzja najnowszej premiery operowej, dostęp: PIK Wrocław, www.pik.wroclaw.pl, 20.05.2009.

 

Informacje, opracowania, zapowiedzi, wstępy:

  1. Diagnoza dla tego tekstu: „tekst bardzo trudny”, [w:] „Łatwo znaczy prosto, czyli informacja łatwa do zrozumienia” – wydawnictwo, Palma Press, 11.09.2017.
  2. „Łatwo znaczy prosto, czyli informacja łatwa do zrozumienia” – polsko-niemieckie warsztaty „tekstu łatwego”, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 30.08.2017.
  3. Kawaler srebrnej róży w Met i Teatrze Studio, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 18.04.2017.
  4. Mediolańska La Scala czy nowojorska Metropolitan Opera…, [w:] I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów – wydawnictwo, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, 10.02.2017.
  5. I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 2.01.2017.
  6. Elektra w Met i Teatrze Studio, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 30.03.2016.
  7. Stowarzyszenie im. Richarda Straussa w Budapeszcie, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 25.05.2015.
  8. Stowarzyszenie im. Richarda Straussa w Czechach, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: www.richardstrauss.pl, 22.12.2014.
  9.  „Salome” w Pradze, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 21.10.2014.
  10. Rok Richarda Straussa, Stowarzyszenie im. Richarda Straussa, dostęp: ww.richardstrauss.pl, 19.06.2014.
  11. Diwa wielce zasłużona dla Wrocławia, „Gazeta Wrocławska”, Nr 127, 3.06.2014, s. 16.
  12.  „Łucja z Lammermooru” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 5.03.2014.
  13. Baletowa opowieść Hoffmanna, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 26.12.2013.
  14. Dwa weekendy z perłami, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 6.11.2013.
  15. Trzy weekendy z „Toską”, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 12.06.2013.
  16.  „Traviata” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 17.04.2013.
  17.  „Rycerskość wieśniacza” i „Pajace” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 8.12.2012.
  18. III Festiwal Opery Współczesnej we Wrocławiu, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 16.09.2012.
  19. III Festiwal Opery Współczesnej, „Kurier Operowy”, czerwiec 2012, s. 14.
  20. Megawidowisko „Bal maskowy” we Wrocławiu, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 11.06.2012.
  21.  „Otello” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 10.04.2012.
  22.  „Córka źle strzeżona” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 26.01.2012.
  23.  „Pułapka” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 10.12.2011.
  24.  „Kniaź Igor” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 5.11.2011.
  25. Opera zaprasza na bal…, „Kurier Operowy”, listopad 2011, s. 13.
  26.  „Don Giovanni” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 12.05.2011.
  27. Wydarzenia nowego sezonu artystycznego, „Kurier Operowy”, kwiecień 2011, s. 12 – 13.
  28.  „Parsifal” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 5.04.2011.
  29. Aleksandra Kubas zaśpiewa w Teatrze Bolszoj, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 15.03.2011.
  30. Giovanna d’Arco” Giuseppe Verdiego we Wrocławiu, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 4.01.2011.
  31.  „Romeo i Julia” w Operze Wrocławskiej, Maestro, dostęp: www.maestro.net.pl, 1.12.2010.
  32. Streszczenie libretta Legend o Maryi, [w:] Legendy o Maryi (program), Opera Wrocławska, październik 2010, s. 21 – 22.
  33. Trzy chińskie księżniczki, „Kurier Operowy”, czerwiec 2010, s. 4 – 5.
  34. Atrybut dyrygenta za szkłem, „Kurier Operowy”, czerwiec 2010, s. 13.

 

Redakcje wydawnictw popularnonaukowych:

  1. Opera Wrocławska na łamach prasy i w Internecie w sezonie artystycznym 2011/2012, Opera Wrocławska, sierpień 2012 (współredaktor: Elżbieta Szczucka).
  2. „Kurier Operowy”, czerwiec 2012, Atut Press, 2012 (współredaktor: Elżbieta Szczucka).
  3. „Kurier Operowy”, listopad 2011, Atut Press, 2012 (współredaktor: Elżbieta Szczucka).
  4. Opera Wrocławska na łamach prasy i w Internecie w sezonie artystycznym 2010/2011, Opera Wrocławska, wrzesień 2011 (współredaktor: Elżbieta Szczucka).

 

Współpraca naukowa, popularnonaukowa i promocyjna z instytucjami i organizacjami:

  1. Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (od 2017)
  2. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina (2017)
  3. Festiwal Trzech Kultur w Kępnie (2017)
  4. Teatr Studio w Warszawie (2016 – 2017)
  5. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2016)
  6. Festiwal Filmowy Spektrum w Świdnicy (2015 – 2016)
  7. Capella Cracoviensis (2014 – 2015)
  8. Festiwal Bachowski w Świdnicy (2014 – 2016)
  9. Węgierska Opera Państwowa w Budapeszcie (2014 – 2016)
  10. Národní Divadlo w Pradze (2014)
  11. Stowarzyszenie im. Richarda Straussa (od 2014)
  12. Opera Wrocławska (2010 – 2014)