
dr hab. Michał Grech, prof. UWr
Kierownik Zakładu
Zakład Projektowania Komunikacji
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4242-5213
e-mail: michal.grech@uwr.edu.pl
konsultacje: sala 210
dzienne / stacjonarne:
poniedziałek: 10:15-11:45
wtorek 9:30-10:00 Teams
niestacjonarne (s.205 lub Teams:):
1 lut 2025 o 12:00 do 13:00; 2 mar 2025 o 10:15 do 11:15; 12 kwi 2025 o 09:15 do 10:15; 25 maj 2025 o 10:15 do 11:15; 8 cze 2025 o 10:15 do 11:15.
Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Aktywny badacz, promotor doktorantów i konsultant. Obecnie zajmuję się wartościowaniem w języku i komunikacji, ewaluacją i dyskursami naukowymi.
Professor at University of Wroclaw . Active researcher, supervisor of doctoral students, and consultant. I am currently working on valuation in language and communication, evaluation and scientific discourses.
Zainteresowania badawcze
- Metodologia empirycznych badań komunikacji / methodology of empirical communication research
- Analiza zawartości i analiza dyskursu / content & discourse analysis
- Lingwistyka ilościowa i kognitywna / quantitative and cognitive linguistics
- Wartości i wartościowanie w komunikacji / values and valuation in communication
Publikacje
Monografie
- Fleischer, M. Siemes, A., Grech, M., 2021, Die polnische und deutsche Kollektivsymbolik, Wiesbaden: Harrassowitz Verlag. pp.432.
- Fleischer, M. Siemes, A. Grech, M., 2021, Stabilność polskiej i niemieckiej symboliki kolektywnej, Kraków: Libron, pp. 460.
- Grech M., 2013, Obraz uniwersytetu w opinii mieszkańców Polski, Wrocław: Libron, s.177, 2013.
- JanKomunikant, 2012, Style życia w komunikacji. Komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa. Wrocław: Libron, 9788362196647. s. 210. (razem z M. Bednorz, M.Fleischer, A. Siemes, M.
Artykuły w czasopismach naukowych
- K. Biskupska, M. Fleischer, M., Grech M., Parus, A. Przyborska, 2001, Das System der Kulturmetaphern (an polnischem Material). w: kultuRRevolution, 2001, s. 50-62.
- Grech M., 2003, Konstrukty kulturowe substancji psychoaktywnych. Rekonstrukcja profili znaczeniowych i systemu relacji na podstawie badań ankietowych., w: Kultura i komunikacja, nr 2, 2003, s., 24-45, Wrocław.
- Fleischer M., Grech M., Książek A., 2003, Kognitywna i konstruktywna semantyka konceptu ‘prawdy’, w: Kultura i komunikacja, nr 2/ 2003, s., 18-23, Wrocław. .
- Grech M., Książek A., 2003, Wizerunek kulturoznawstwa w: Kultura i komunikacja, nr 2, 2003, s., 66-73, Wrocław.
- Grech M., Zawada M., 2005, Stereotypizacja językowa i kulturowa płci. Wyniki badań empirycznych, w: 2K – Kultura i komunikacja, nr 5-6, s. 98-109, Wrocław.
- Grech M., Książek A., Przyborska-Borkowicz A., 2009, Dyskurs firm i instytucji – konstrukcja rzeczywistości w: Irena Kamińska-Szmaj, Tomasz Piekot, Marcin Poprawa (red.), Ideologie codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: Wrocław. ss.145-158.
- Bednorz M., Grech M., Wszołek M., 2011 Krótka recenzja z wystawy „pokazać, wyjaśnić, prowadzić”, [w]: communication design magazine nr 1/2011.
- Grech, M., 2011, Wyniki badania wizerunku Uniwersytetu Wrocławskiego wśród jego studentów [w]: communication design magazine nr 1/2011, cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/wyniki_badania_wizerunku_uniwersytetu_wroclawskiego_wsrod_jego_studentow/
- Grech M., 2012, Wizerunek uniwersytetu w oczach maturzystów i studentów, [w:] Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 2 pod red. Witold Wiśniowskiego, Warszawa: Instytut Lotnictwa, s. 359-382. ISSN 0509-6669
- Grech M., 2012, Image of universities from the point of view of students and high school graduates [w:] W. Wiśniowski (red.), Marketing of scientific and research organizations 3, Warszawa: Instytut Lotnictwa, s. 295–320, ISSN 0509-6669 („Transactions of the Institute of Aviation”, No 223/2012).
- Grech M., 2012, Uniwersytet w Polsce w oczach opinii publicznej [w:] W. Wiśniowski (red.), Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych 4, Warszawa: Instytut Lotnictwa, s. 401–418, ISSN 2300-5408 i ISSN 0509-6669 („Transactions of the Institute of Aviation”, No 225/2012).
- Grech M., 2012, Universities in Poland in eyes of public opinion [w:] W. Wiśniowski (red.), Marketing of scientific and research organizations 6, Warszawa: Instytut Lotnictwa, s. 185–203, ISSN 0509-6669 („Transactions of the Institute of Aviation”, No 227/2012).
- Grech M., 2013, Najlepsze uniwersytety na świecie w opinii mieszkańców Polski [w:] I. Borkowski, K. Stasiuk-Krajewska (red.), Dziennikarstwo i Media 4, s. 55–64, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, ISSN 2082-8322.
- Grech M., 2015, Językowy i komunikacyjny obraz uniwersytetu, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 3 (223), s. 577–588, DOI: 10.4467/2299-6362PZ.15.037.4239, ISSN 0555-0025.
- Grech M. 2021., Prawo, język i komunikacja — stan i perspektywy badań nad zniesławieniem i mową nienawiści w: Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, nr 38/ 2021, ISSN: 1733-5779.
- Grech M., 2021, Czynniki warunkujące pozytywne oceny recenzji filmowych, w: Studia Filmoznawcze, Nr 42/2021.
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Grech M., 2003, Obraz świata w powieści radiowej „Matysiakowie” (w latach 1968 i 1978) w: Kultura i społeczeństwo PRL. Materiały ze studenckiej sesji naukowej Wrocław 26.04.2001, (red.) Magdalena Parus-Jaskułowska, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Biskupska K., Fleischer M., Grech M., Parus M., Przyborska A., 2003, System polskich metafor kulturowych (próba empirycznej rekonstrukcji), w: Prawda a metoda. Aporie myśli współczesnej, Janusz Jaskóła; Anna Olearczyk (red.) s.119-141, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
- Biskupska K., Fleischer M., Grech M., Parus M., Przyborska A., 2003, Das System der Kulturmetaphern (an polnischem Material), w: Wirklichkeitskonstruktion. Beiträge zur systemtheoretischen Konstruktivismusforschung, Dresden 2003.
- Fleischer M., Grech M., Książek A., 2006, Die kognitive Semantik der 'Warheit’, w: Grzybek, P. & Köhler, R. (red.), 2006, Festschrift für Gabriel Altmann zum 75. Geburtstag. de Gruyter: Berlin, New York.
- Grech M., 2007, Autoprezentacja niepublicznych szkół wyższych na stronach domowych www, w: Mechanizmy perswazji i manipulacji, (red.) Grażyna Habrajska, Anna Obrębska, Piktor, Łódź.
- Grech M., Kimbar A., 2009, Modele konsumpcji – próba rekonstrukcji na podstawie badań empirycznych, w: Marek Graszewicz i Jerzy Jastrzębski (red.), Teorie Komunikacji i Mediów 1” , Wrocław: ATUT, ss. 363-370.
- Grech M., 2009, Wizualna prezentacja wybranych polskich uczelni niepublicznych na stronach, w: Anna Obrębska (red.), Komunikacja wizualna w przestrzeni społecznej, Łódź, 232-238, Primum Verbum.
- Grech M., 2010, Problem badania grup komunikacyjnych [w:] Agnieszka Łaba (red.), Współczesne teorie komunikacji 2, Wrocław: ATUT, ISBN 9788374325967, s. 199–205.
- Grech M., 2010, ”Wszystko jest komunikacją”. Projekt opisu struktury społecznej i metodologii badan, w: Marek Graszewicz i Jerzy Jastrzębski (red.), Teorie Komunikacji i Mediów 2”, Wrocław: ATUT, 199 – 205.
- Grech M., 2011, Konstrukcja ‘jedzenia’ – analiza komunikacyjna systemu uzasadnień́ w odpowiedziach respondentów, w: M. Graszewicz. J. Jastrzębski (red.), Teorie Komunikacji i Mediów 4, Wrocław: ATUT, s. 305–320, ISBN 978-83-7432-777-0.
- Grech M., 2011, Usieciowione schematy dyskursowe w tekstach auto-prezentacyjnych polskich uczelni niepublicznych [w:] Grażyna Habrajska (red.), Komunikatywizm w Polsce – wybrane zagadnienia z teorii i praktyki, Łódź: Primum Verbum, s. 282–291, ISBN: 978-83-62157-36-5.
- Grech M., 2012, Badanie wizerunku wewnętrznego Uniwersytetu Wrocławskiego wśród jego studentów: Cele, metody, dobór próby i wyniki zbiorcze [w:] M. Graszewicz, D. Lewiński, K. Stasiuk-Krajewska (red.), Wizerunek Uniwersytetu Wrocławskiego w oczach studentów studiów stacjonarnych, ATUT, Wrocław 2012, 9788374327930. s. 99-132.
- Grech M., 2012, Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań. [w:] Grech, Michał (red.), Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże. Łódź: Primum Verbum. ss.11-26.
- Grech M., 2013, Dla kogo są (dostępne i niedostępne) polskie uniwersytety? Wnioski z ogólnopolskich badań opinii o uniwersytecie [w:] J. Pakuła (red.), Współczesne problemy nauki i szkolnictwa wyższego, Toruń: Wydawnictwo Eikon Studio, s. 117–128, ISBN 978-83-930863-3-7.
- Grech M., 2013, Schematyczność w komunikacji – wyznacznik złożoności konstruktów w obrazie świata. Na przykładzie ankietowych badań opinii i wiedzy o uniwersytecie [w:] M. Graszewicz (red.), Teorie Komunikacji i Mediów 6, Wrocław: ATUT, s. 337–352, ISBN 978-83-7432-988-0. (R)
- M. Grech, 2014, Cechy „prawdziwego” uniwersytetu w opinii mieszkańców Polski – [w:] red. A. Kiklewicz i E.Starzyńska-Kościuszko, Oblicza prawdy w filozofii, kulturze, języku, Olsztyn, s. 323-331.
- Grech M., 2014, Obraz pracowników uniwersytetów w opinii mieszkańców Polski, w: Badanie i projektowanie komunikacji 3, Wrocław, 129-138.
- Grech M., 2014, Czynniki wyróżniające najlepsze uniwersytety opinii mieszkańców Polski. Wnioski z badań empirycznych. [w:] red. Robert Pysz, Tomasz Bielak, Dostrzec różnicę, Bielsko-Biała, Wydawnictwo ATH, s. 88-97.
- Grech, M., Wszołek M., 2016, Komentarz do wydania II. [w:] Tim Brown, 2016, Zmiana przez design. Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, 11-20, ISBN 978-83-65148-76-6.
- Grech M, 2016, Metody i techniki badawcze w badaniach komunikacji i wizerunku, [w:] Grażyna Habrajska (red.) Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI wieku, Łódź: Primum Verbum.
- Grech M., 2016, Związek sytuacji komunikacyjnej z obrazem świata, w: Badanie i projektowanie komunikacji. 5 pod redakcją Michała Grecha, Annette Siemes i Mariusza Wszołka, Wrocław : Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Uniwersytet Wrocławski ; Kraków : Wydaw. Libron – Filip Lohner, 2016, 193-204.
- Grech M., 2017, Style życia w reklamie, [w:] Mariusz Wszołek (red), Manual – reklama: podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, Wrocław: Libron, 243-268.
- Grech M., 2017, The linguistic and communicative image of the university : a cognitive definition and stereotypization, w: Język i tekst w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Aleksandrowi Kiklewiczowi z okazji 60. urodzin pod red. Arkadiusza Dudziaka i Joanny Orzechowskiej. – Olsztyn : Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2017, 93-101.
- Grech M., 2018, Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań. W: Communication design : antologia / redakcja Mariusz Wszołek, Marcin Pielużek, Kraków : Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner ; Wrocław : Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego, 2018, 351- 370. ss. 687, (reprint artykułu: Grech, M., 2012b, Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań. [w:] Grech, Michał (red.), Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże. Łódź: Primum Verbum. 11-26.
- Grech M., 2021. Das Konzept und Kollektivsymbol „dom“ (Haus/Zuhause) in Polen. Ergebnisse einer empirischen Analyse. w: Dec-Pustelnik, Sylwia / Klimczak, Peter / Lewicki, Arkadiusz / Surynt, Izabela von ANTISEMITISMUS bis KUNST Handbuch der deutsch-polnischen Kommunikation. Teilband 1. s.317-322, ISBN 978-3-447-11718-0.
- Grech M., (2020), O wartościowaniu w komunikacji. W: Teorie i praktyki komunikacji, Grażyna Habrajska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Michał Grech Ulrike Notarp Kamil Olender, 2022, Bilder nationaler Identität in Polen, Russland und Deutschland. Nationale Identität in Neujahrsansprachen der Präsidenten Polens, Russlands und Deutschlands w: Serdecznie MF. Księga jubileuszowa, Wydawnictwo Libron, s. 101-138, ISBN 978-83-66269-67-5.
- Michał Grech Ulrike Notarp Kamil Olender, 2022, Konstruktywny charakter wizerunku osoby „M”, w: Serdecznie MF. Księga jubileuszowa., Wydawnictwo Libron, s. 139-164, ISBN 978-83-66269-67-5.
- Michał Grech, Kamil Olender, 2023, Dziennikarstwo, komunikacja społeczna, media – co dalej? Rozwój i strategie nazewnicze kierunków studiów jako odzwierciedlenie rozwoju dyscypliny. in: Teorie i praktyki komunikacji 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2023, 519-536.
Inne
Redakcje:
- Grech, Michał (red.), 2012, Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże. Łódź: Primum Verbum, 9788362157525. s.397.
- Grech M., Siemes A, 2012, (red.), Badanie i projektowanie komunikacji, Wrocław; Kraków: Libron. ISBN: 9788362196463. s.192.
- Grech M. , Siemes A, (red.) 2013, , Badanie i projektowanie komunikacji 2, Wrocław: Wydawnictwo Libron. 252
- Grech M. , Siemes A, Wszołek M., (red.) 2015, Badanie i projektowanie komunikacji 4, Wrocław; Kraków: Libron, ss.205.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., (red.), 2016, Badanie i projektowanie komunikacji 5, Wrocław: Wydawnictwo Libron.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., 2017, (red.), Badanie i projektowanie komunikacji 6, Wrocław: Wydawnictwo Libron, ss.510.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., 2018, (red.) Badanie komunikacji 1, Wrocław : Wydawnictwo LIBRON, 398.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., 2018, (red.), Projektowanie komunikacji 1, Wrocław: Wydawnictwo Libron, ss. 319.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., 2019, (red.), Badanie komunikacji 2, Kraków: AT Wydawnictwo i Wydawnictwo Libron, ss.271.
- Grech M. , Siemes A., Wszołek M., 2019, (red.), Projektowanie komunikacji 2, Kraków: AT Wydawnictwo i Wydawnictwo Libron.
- Grech M. Lachowska K., Olender K., Siemes A. 2020, (red.), badanie komunikacji / projektowanie komunikacji 3, Kraków: Wydawnictwo Libron.
Redakcja naukowa i wstęp:
- Tim Brown, 2013 i 2016, Zmiana przez design. Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność – redakcja naukowa wydania pierwszego i drugiego: Michał Grech, Wszołek Mariusz, s. 256, ISBN 978-83-65148-76-6.