Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

YT | FB | PL/EN

Uniwersytet Wrocłaawski

Konferencja naukowa "Telewizje z różnych stron"

header photo

Telewizje z różnych stron

Szanowni Państwo, telewizja zmienia swoje oblicze. Z jednej strony rynek telewizyjny rozwija się niezwykle dynamicznie – wciąż powstają nowe stacje, działa już ponad dwieście pięćdziesiąt kanałów nadających w języku polskim, a telewizja satelitarna umożliwia dostęp do niemal nieograniczonej liczby stacji z całego świata. Z drugiej strony to rozdrobnienie rynku powoduje odpływ widzów od stacji dominujących, ogólnotematycznych, telewidzowie coraz częściej wybierają sprofilowane kanały dostosowane do ich zainteresowań. Przejście od broadcastingu do narrowcastingu – czy wręcz slivercastingu – ma swoje znaczące implikacje dla funkcjonowania rynku medialnego i praktyk odbiorczych. Telewizja coraz częściej staje się bowiem „medium towarzyszącym”, obecnym w tle naszych codziennych czynności, a w tym samym czasie znacząco wzrasta popularność telewizyjnych (czy „paratelewizyjnych”) bibliotek medialnych i różnego typu systemów VOD, takich jak Ipla czy Netflix, które wymagają od korzystających dokonywania świadomych wyborów i pełnego zaangażowania. 

Wbrew ponurym przepowiedniom sprzed dekady, wieszczącym triumf Internetu nad telewizją, jej kondycja nie wygląda wcale najgorzej. Programy pojawiające się na – do niedawna szklanych, a dziś ciekłokrystalicznych lub „ledowych” – ekranach ciągle znajdują swoich odbiorców, mimo że to nie zupełnie ci sami odbiorcy, co kiedyś. Nowi widzowie chcą decydować o tym, co i kiedy obejrzą, w czym pomocą służą im technologiczne nowinki. Nie muszą już nawet posiadać telewizora – wystarczy tablet i smartfon z dostępem do sieci. I choć pewności nie ma, czy ten typ percepcji czyni z nich pełnoprawnych telewidzów, z całą pewnością jakiś fragment oferty tej czy innej stacji trafia i do nich. 

Gusta widzów, przyzwyczajonych do ramówki, do wypracowanych przez dziesięciolecia rytuałów praktykowanych w przestrzeni pomiędzy kanapą, fotelem a odbiornikiem telewizyjnym, goniących do domu po pracy, by nie przegapić meczu czy serialu, ciągle jeszcze się zaspokaja, choć jednocześnie tych, których mają inne oczekiwania, stymuluje się pokusą (a może jedynie iluzją) interaktywności, współdecydowania i współuczestnictwa. 

Chcielibyśmy z Państwem porozmawiać o tym, co stanowi siłę telewizji, co przesądzało i przesądza o jej atrakcyjności. Nie chcemy naszych refleksji niczym ograniczać, pamiętamy bowiem, że telewizja to nie tylko technologia i jej fascynujące przemiany: to również arena, na której prężą się polityczni aktorzy, zawsze chętni, by z aktorów przeistoczyć się w reżyserów medialnego spektaklu, to świat reklamowych arkadii, pobudzających nasze zmysły i wyobraźnię, to wreszcie tygiel gatunków informacyjnych, publicystycznych i rozrywkowych. Mamy więc nadzieję, że uda nam się wspólnie przyjrzeć telewizji z bardzo różnych stron. 

Logistyka konferencji

Zgłoszenie udziału:
Zgłoszenia prosimy przesyłać za pośrednictwem formularza internetowego bądź w razie problemów bezpośrednio drogą mailową: e-mail

 

Miejsce i data: 
Konferencja odbędzie się w dniach 25-27 stycznia 2017 r. w Ośrodku Wypoczynkowym MAX w Jarnołtówku

 

Opłaty: 
Opłata konferencyjna wynosi 500 złotych i pokrywa koszty noclegów, wyżywienia (w tym uroczystego bankietu), materiałów konferencyjnych oraz publikacji monografii pokonferencyjnej. Opłatę prosimy wpłacać na konto Wydziału Filologicznego UWr: 68-1090-2503-0000-0001-1131-0115, koniecznie z dopiskiem: Telewizje. 

 

Publikacja: 
Planowane jest wydanie monografii zbiorowej – opublikowane w niej zostaną referaty, które uzyskają pozytywne recenzje.